El problema es pot plantejar perfectament al cicle superior de primària arribant a deduir el patró que el soluciona. A secundària podem plantejar-nos, a més, esbrinar el per què d'aquest patró.
Imaginem un hotel amb un grum juganer. Una nit organitza el següent joc. Demana pels altaveus a totes les habitacions que obrin les portes (Posem que hi ha 100 habitacions, encara que a l'applet que acompanya el problema només hem posat 25). Després ordena: "Que les portes parells es tanquin!". Així les portes 2, 4, 6... queden tancades i les 1, 3, 5... queden obertes. Després torna a donar una altra ordre. "Que les habitacions múltiples de 3, canviïn la seva situació!". Canviar la situació significa que si la porta està oberta s'ha de tancar, i si està tancada, s'ha d'obrir. Així la porta 3, que estava oberta, s'haurà de tancar, però la 6, que estava tancada, s'haurà d'obrir. Després el grum va seguint: "Els múltiples de 4 que canviïn la seva situació!". "I ara els múltiples de 5!". I continua.
Al final del joc... quines portes quedaran obertes?
Podeu practicar amb aquest applet on obrireu i tancareu les portes clicant a sobre.
Comentem com portar el joc a l'aula?
No és difícil (el que no vol dir que sigui fàcil) descobrir quins nombres queden destapats. Normalment es descobreixen dues pautes:
- que són els quadrats perfectes (1, 4, 9, 16...)
- que per "endevinar" la porta següent cal sumar successius senars (1, 1+3=4, 1+3+5=9, 1+3+5+7=16....)
Sobre per què són els quadrats perfectes us deixem investigar la raó (i, a males, la podeu consultar als enllaços de la revista o al llibre de Paenza)
Què recollia Cacumen de Gardner?
No he estat capaç de localitzar a quin llibre, dels publicats en castellà, apareixen el problema i el text que extrauré. Només els he trobat a la revista Cacumen. En tot cas em sembla interessant recollir-lo. El problema servia per exemplificar unes reflexions prèvies que em sembla interessant reproduir:
Una reflexió interessant.
"L'element lúdic que fa recreativa la matemàtica recreativa pot assumir moltes formes: un problema a resoldre, un joc competitiu, un truc de màgia, una paradoxa, una fal·làcia o senzillament matemàtica amb algun gir curiós o divertit. Són aquests exemples de matemàtica pura o aplicada? És difícil dir-ho. En un sentit la matemàtica recreativa és matemàtica pura, incontaminada d'utilitat. En un altre sentit és matemàtica aplicada, ja que respon a la necessitat humana de jugar.
No hi ha molta diferència entre el plaer que experimenta un aficionat al resoldre un trencaclosques intel·ligent i el plaer que experimenta un matemàtic al dominar un problema més avançat."
Martin Gardner |
Aquest joc va aparèixer a la revista CACUMEN (n. 5, juny de 1983) ara farà uns 30 anys. La revista va durar poc més de tres anys i es van publicar 47 números. De tant en tant, en aquest bloc, recuperarem algunes de les seves propostes lúdiques. |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada