Obrint l'applet trobaràs tres abelles i podràs comprovar les diferències entre les seves trajectòries i les seves gràfiques espai-temps. Pots provar diverses vegades perquè les abelles no faran exactament el mateix moviment.
![]() |
Enllaç a l'applet (flash) |
Estudiem una gràfica espai-temps?
Observa aquesta gràfica que representa un moviment. No sabem com era el camí que ha recorregut el mòbil (la seva trajectòria), però sí que podem interpretar sobre gràfic si ha anat més ràpid o més lent, si s’ha parat, si sempre ha anat a la mateixa velocitat o si ha anat accelerant-se o frenant. Si obres l'applet podràs observar, passant el cursor per sobre, com es pot interpretar el moviment en cada zona de la gràfica.
![]() |
Enllaç a l'applet (flash) |
Investiguem gràfiques?
Ara podràs experimentar obrint l'applet. Movent el punt blau sobre la línia s'anirà dibuixant la gràfica espai-temps. El temps començarà a córrer des de que comencis a arrossegar el punt i l'experiment durarà 20 segons. Si vols esborrar la gràfica i tornar a començar has de prémer el botó "reiniciar"
- Primer prova amb una gràfica lliure, fent lliscar el punt més ràpid o més lent, deixant-lo parat, anant sempre a la mateixa velocitat o accelerant, portant-lo endavant i endarrere...
- Després, canviant de gràfic amb la fletxa, podràs intentar fer coincidir els teus moviments amb una gràfica donada.
![]() |
Enllaç a l'applet (flash) |
![]() |
Enllaç a l'applet (flash) |
Un problema de cabres
Les cabres, en èpoques de zel, poden enfrontar-se a cops de testa. Com es diu sovint, "hi ha gent per a tot..."
Pots fer variar les velocitats de les cabres. Hem comptat que, com a molt, i "segons fonts consultades", les cabres poden córrer a 14 m/seg (uns 50 km/h).
I ara t’atreveixes amb una trajectòria?
Un bon dia Coque, professor de matemàtiques de l’INS Tangramaire, estava penjant uns murals pujat en una escala. De sobte l’escala va començar a relliscar de manera que la part superior sempre tocava la paret i la inferior el terra. Coque, que estava aproximadament a uns 3/4 de l’altura de l’escala, va rebre un bon impacte en les seves anques (amb la consegüent i injusta diversió de l’alumnat que caminava per la zona).
Però al dia següent, en amable venjança (i que totes les venjances foren com aquesta), en la primera classe que van tenir els va proposar el següent problema als seus alumnes:
"Tenint en compte el moviment de caiguda de l’escala i que jo estava en la meitat superior de la mateixa... quina d’aquestes trajectòries ha seguit el meu cul?"
Pots comprovar que la trajectòria triada és la correcta observant la trajectòria del punt verd mentre fas "relliscar" l'escala arrossegant el punt C. Segons quin camí hagis pensat, és possible que et sorprengui la trajectòria real. Explora també què passa quan el punt està a la meitat de l'escala o per sota de la meitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada