- El Ta-Te-Ti boig
Pots practicar amb aquest applet fet amb flash. Clicant sobre la casella successives vegades mostrarà
rodona, creu o torna a quedar en blanc.
Enllaç a l'applet (flash) |
- El tripos
Pots practicar amb aquest applet (flash) arrossegant les fitxes.
Enllaç a l'applet (flash) |
Vols que analitzem els dos jocs?
Anàlisi del Ta-te-ti boig
En els jocs de tres en ratlla més tradicionals no totes les caselles tenen la mateixa quantitat de connexions. Així la casella central és la més privilegiada perquè té quatre connexions, les cantonades, tres i les del mig del costat són més febles perquè només en tenen dues.
Connexions de cada tipus de casella |
El segon jugador té dues respostes possibles: a una cantonada o al mig d'un costat i sempre amb el color contrari, ja que si posa el mateix color el primer li faria tres en ratlla de forma immediata. Analitzem la primera opció.
- El segon jugador juga a una cantonada
- El segon jugador juga a una casella del mig
S'observa que el segon no pot tirar a les cantonades amb cap color. Per tant l'única possibilitat és tornar a jugar al mig (amb creu). El primer respondrà de la mateixa manera que abans.
Observant la distribució obtinguda veiem que el segon jugador no pot posar ni creu ni rodona sense que a la següent jugada l'altre faci tres en ratlla.
Anàlisi del Tripos
Si heu jugat una mica potser haureu pensat que les regles afavoreixen al segon jugador però el cert és que, com abans, podem trobar una estratègia pel que comença el joc. És només una mica més complicat d'analitzar que l'anterior.
En primer lloc, si estudiem el tauler i les regles, observarem que no hi ha caselles privilegiades, totes tenen tres connexions: fila, columna i color. En aquest cas potser el que ens interessa és observar les caselles que estan desconnectades entre si. Analitzant el tauler veurem que hi ha tres grups de caselles que no tenen lligam ni per columna, ni per filera, ni per color.
En primer lloc, si estudiem el tauler i les regles, observarem que no hi ha caselles privilegiades, totes tenen tres connexions: fila, columna i color. En aquest cas potser el que ens interessa és observar les caselles que estan desconnectades entre si. Analitzant el tauler veurem que hi ha tres grups de caselles que no tenen lligam ni per columna, ni per filera, ni per color.
Ternes de caselles desconnectades |
- El segon jugador juga a una casella desconnectada
El que convé en aquest cas és ocupar la tercera casella del mateix "grup de desconnexió".
Tirin on tirin ara negres blanques tenen una resposta que realitza una doble amenaça (fila i columna, fila i color o columna i color). A més, la resposta és fàcil de trobar perquè juguen obligades, si no negres farien tres en ratlla.
- El segon jugador juga a una casella connectada
A la següent jugada, a partir de la situació creada, sempre blanques podran fer una doble amenaça.
- I ara què?
Qui fa tres en ratlla... perd!
Així tindrem dos jocs nous per estudiar (i més difícils, per cert): el ti-te-ta boig i el Postri.
- Notes
El joc del Tripos apareix al llibre d'Adrian Paenza Matemática...¿Estás ahí? Episodio 3,14. Paenza també el refereix a Gardner. Hi ha altres formes de descriure l'estratègia guanyadora. Al final he descartat la que jo mateix havia trobat veient molt més clara la que descriu Paenza.
No cal dir que per jugar al Tripos a l'aula ens podem inventar taulers en blanc i negre més econòmics:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada