"Sovint, una dada antropològica concreta pot ser usada per crear activitats matemàtiques molt interessants en les lliçons de l'escola i ser demostrades i discutides en els cursos de formació de professors. Per exemple, Gerdes informa (1988) que a Moçambic certs constructors rurals utilitzen quatre trossos de corda units per formar un rectangle configurant d'aquesta manera la figura de la casa. Les quatre peces tenen la mateixa longitud i es lliguen com a la figura."
Per poc que es miri es pot observar que, efectivament, aquesta situació ens proporciona un context que obre tot un ventall de possibilitats, moltes apuntades pel mateix Bishop al seu article. Recuperem-ne algunes i afegim-ne d'altres. Moltes d'elles es poden realitzar tant a Primària com a Secundària.
- Com fer un rectangle?
- Varien el perímetre i l'àrea?
Ens podem fer una pregunta similar per l'àrea: si canvia o no. En el cas d'observar que canvia també podem buscar els casos límit, en especial el que maximitza l'àrea.
- Com varien el perímetre i l'àrea?
Una altra pregunta lligada amb les anteriors és l'estudi de com varien l'àrea i el perímetre. No és difícil observar que aquestes mesures depenen dels angles que formen les cordes. Als primers cursos d'ESO és molt probable que es conjecturi una certa relació de proporcionalitat, però aquesta hipòtesi inicial es veu clarament falsa observant com les mesures creixen entre 0 i 90º per decréixer entre 90º i 180º. També es poden fer altres observacions com que el perímetre i el área per a 90º no són el doble que per a 45º o el triple que per a 30º. En cursos superiors podem estudiar la funció associada.
Una altra opció es centrar l'estudi en la mesura dels costats del rectangle.
- I si canviem les condicions sobre les cordes?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada