Al llibre clàssic de George Pólya Como plantear y resolver problemas apareix aquest curiós (i ja força conegut) problema:
Partint d'un punt P, un os camina un quilòmetre cap al sud. Canvia llavors de direcció i recorre un quilòmetre a l'est. Després, girant de nou a l'esquerra, recorre un quilòmetre cap al nord per arribar exactament a punt de partida P. De quin color és l'os?
L'os podria retornar al punt P seguint el mateix meridià que al sortir de P si, en desplaçar-se un quilòmetre cap a l'est descrivís n paral·lels complets, podent ser n igual a 1, 2, 3... En aquest cas P no és el Pol Nord, sinó un punt d'un paral·lel molt proper al Pol Sud.
A la imatge teniu un esquema del camí per a n=1, un paral·lel d'exactament un quilòmetre de longitud, Però més al sud en trobaríem de 1/2 quilòmetres i faríem dues voltes, d'1/3, etc.
Esquema fet amb l'applet de GeoGebra de Rafael Cámara |
Però tornem a la primera solució, perquè ens trobem amb un triangle ben curiós.
Imatge extreta del Blog Sunya de R. Cámara |
Si l'observem amb detall veurem que els dos angles inferiors són de 90º. És a dir, la suma dels angles interiors del triangle és clarament superior a 180º. De fet, a l'aula, sempre que he plantejat el problema he explicitat clarament, a l'enunciar-lo, que "l'os baixa per un meridià gira 90º cap a l'est" i que després de caminar pel paral·lel gira "90º cap al nord" i agafa un meridià.
I per què passa això? Perquè no ens estem movent en un pla, sinó en una esfera i les "regles euclidianes", amb les que funcionem normalment, es refereixen al pla. Estem treballant amb una geometria, l'esfèrica, que no acompleix tots els postulats euclidians. Hem aconseguit un punt de partida idoni per parlar-ne i discutir a l'aula sobre les geometries no euclidianes. Debatre sobre les característiques d'aquestes geometries, les seves definicions, els sues postulats i algunes de les seves proposicions, ens servirà també per a conèixer millor l'estructuració de la matemàtica proposada pels Elements d'Euclides. És a dir, parlar-ne de les definicions ens ajudarà a comprendre quina funció tenen; comparar els postulats que s'acompleixen ens permetrà saber que són, quins i per a què serveixen els axiomes bàsics, tant de la geometria plana, com de la nova que estem explorant.
Haurem de començar per redefinir algunes coses com "recta" o "angle" i, un cop fet, podem comparar, postulat a postulat, quins s'acompleixen o no, total o parcialment. Observarem, amb més detall, que el que deixa d'acomplir-se més clarament és el 5è, aquell que diu, en el seu enunciat modern, que "per un punt exterior a una recta donada només és possible traçar una paral·lela". De fet, com veurem, no en passa cap! Podrem aprofitar també per a tractar algunes idees sobre les distàncies reals al nostre planeta i les que mesurem als mapes. Fins i tot, tindrem l'oportunitat d'endinsar-nos una mica en el món dels triangles esfèrics.
Vols conèixer una mica més aquesta geometria i algunes idees per treballar a l'aula?
D'alguna manera, les idees que s'aniran plantejant poden ser guia pels debats a l'aula, en grups reduïts o en gran grup. Aniran apareixent també algunes idees clau que poden servir de pista per orientar les discussions en alguns moments.
Haurem de començar per redefinir rectes i segments, ja que a la superfície de l'esfera no té sentit parlar-ne amb el seu significat habitual. Si entenem un segment com la trajectòria més curta entre dos punts i la recta com l'allargament "infinit" d'aquesta trajectòria, més enllà d'aquests punts extrems, ens trobarem que el segment es converteix en un arc de la circumferència màxima que passa per aquests dos punts. En una esfera s'anomena circumferència màxima a la línia que obtenim sobre la superfície de l'esfera al seccionar-la amb un pla que passa pel seu centre. Posant un símil, és la circumferència que tindrem quan tallem una taronja per la meitat. A la Terra tots els meridians i l'Equador són circumferència màximes. Els paral·lels que no són l'Equador són exemples de circumferències menors. Les circumferències màximes també s'anomenen, de vegades, E-línies o cicles.
El segment AB està sobre una circumferència màxima (equivalent a la recta del pla euclidi) |
Aquí tenim un problema de nomenclatura. Si tenim circumferències màximes i menors a què anomenem "segment". Una opció pràctica és que diem geodèsica quan parlem dels segments de les circumferències màximes. De fet, són amb les que treballarem més. Però, posats a introduir vocabulari podem ser més precisos. Una geodèsica és, en general, las trajectòria més curta entre dos punts en qualsevol superfície. En el cas concret de les esferes a aquesta línia s'anomena ortodròmica. Tot i així, un cop fetes aquestes apreciacions i acotat que entenem per "segment" en la geometria esfèrica, sempre serà més còmode i familiar anomenar-los així.
- Primer postulat
- Segon postulat
- Tercer postulat
Tres circumferències (menors). Dues de concèntriques (com els paral·lels de la Terra) |
- Quart postulat
Podeu manipular l'applet fet amb GeoGebra per Steve Phelps |
Biangle o lúnula esfèrica |
- Al pla dues perpendiculars generem quatre angles rectes.
- A l'esfera dues circumferències màximes perpendiculars generen vuit angles rectes.
- Cinquè postulat
Si una recta secant talla a dues rectes formant a un costat angles interiors, la suma dels quals sigui menor que dos angles rectes; les dues rectes, suficientment allargades es tallaran en el mateix costat.
Podem veure que no és gaire entenedor. Al segle XVIII el matemàtic John Playfair el va reformular en la forma que el presentem habitualment ara.
Per un punt exterior a una recta només hi passa una paral·lela.
Si tenim un punt exterior a una circumferència màxima (c), podem dibuixar una circumferència màxima que passi per P i no talli c?
Podeu experimentar amb l'applet de GeoGebra d'Heather Pierce |
Aquí serà un moment clau per veure si l'alumnat ha entès la diferència entre les circumferències màximes (equivalents a les rectes al pla) i les circumferències menors. Ens podem trobar que dibuixin circumferències paral·leles com els paral·lels de la Terra o amb una inclinació que no arribi a tallar a c.
El que veurem, i cal fer-ho observar, és que "dues circumferències màximes sempre es creuen en dos punts". D'això podem inferir que "totes les circumferències màximes son secants". I, dit d'una altra manera:
Per un punt exterior a una recta no hi passa cap paral·lela
És un postulat de la geometria plana que no s'acompleix i sense cap mena de matisació. L'hem d'enunciar obligatòriament, d'una altra manera.
Sobre el globus no es passa per la Mediterrània ni pel Caspi |
La ruta construïda al globus en els dos suports, |
La ruta construïda al pla en els dos suports. |
Applet en GeoGebra de Francisco Gómez |
- Suma dels angles interiors
- Hi ha triangles esfèrics amb una suma d'angles interiors menors o iguals a 180º?
- Ja hem vist, en el problema de l'os, un triangle birectangle. Pot haver un trirectangle?
- Si la suma dels angles interiors pot ser superior (o ha de ser-ho segons la resposta a la primera pregunta), quin és el màxim valor que pot tenir?
Un triangle esfèric equilàter |
- Perímetre i àrea
- Poden ser il·limitadament grans els triangles esfèrics?
- Si és que no, quin serà el perímetre màxim i l'àrea màxima que poden tenir?
"S'agafen a l'atzar tres punts sobre la superfície d'una esfera. Quina és la probabilitat de que tots tres punts es trobin sobre un mateix hemisferi? Es suposa que el cercle màxim que voreja l'hemisferi pertany a ell."
La resposta del mateix Gardner és la següent:
"La probabilitat és 1, perquè el succés és segur. Qualssevol tres punts situats sobre una esfera jeuen a un mateix hemisferi".
Vist així veurem que l'àrea màxima d'un triangle serà la d'una semiesfera i el perímetre més gran serà el d'una circumferència màxima: 2πr. I en tots dos casos sense arribar-hi mai. Una idea força intuïtiva de límit.
- Càlcul de l'àrea
Us convidem a practicar una mica amb aquest applet on teniu la suma dels angles interiors, l'excés angular i l'àrea en unitats quadrades. Podeu canviar el radi. Un consell és començar treballant amb radi 1. Un altre consell és recordar que GeoGebra fa alguns arrodoniments.
Adaptació d'una construcció original de José Manuel Arranz. Enllaç a aquesta variació.
Potser haureu descobert que l'àrea depèn del radi de l'esfera, força previsible, i, de forma molt més sorprenent, de l'excés angular. Es pot calcular amb la següent fórmula:
Àrea = (α+β+γ-π)·r2
De forma resumida: l'àrea es calcula multiplicant l'excés angular pel quadrat del radi.
Hem proposat l'exploració en radians perquè és molt més fàcil descobrir la relació Treballant amb graus queda una mica més amagada perquè hem d'incorporar π i, el que juga, és la proporció entre l'excés angular i el 180º Pot ser interessant donar a conèixer la fórmula adaptada a la mesura angular en graus.
- Semblança de triangles
- Teorema de Pitàgores
Amb aquest applet de GeoGebra podeu construir quadrats directament, però us convidem a dibuixar-ne un vosaltres mateixos/es pas a pas. |
- La geometria esfèrica és un cas particular d'una geometria més general: l'el·líptica. Aquesta geometria s'aplica a un el·lipsoide i l'esfera és un dels tres tipus bàsics d'el·lipsoides existents. Perquè és millor treballar l'esfera? Perquè podem utilitzar materials: pilotes o boles de porexpan, cordes per fer segments, podem dibuixar sobre les esferes, etc. Convé, també, treballar de forma combinada amb alguns dels applets com els que he recomanat perquè ens permeten fer mesures que, d'altre manera serien complicades, per exemple les angulars. Recomanem especialment el de la Heather Pierce perquè és una mena de "GeoGebra esfèric.
- La qüestió de les ortodròmiques i loxodròmiques obre tot un camp d'ampliació: el de la impossibilitat de fer mapes plans perfectes per a representar la Terra. No podem conservar mides i formes a la vegada. HI ha materials específics per a treballar aquestes qüestions. Per exemple el dossier Mapas, mapas, mapas que va preparar Raúl Ibáñez per al Dia de les Matemàtiques de l'any 2019. En Raúl Ibáñez és autor també del llibre divulgatiu El sueño del mapa perfecto. Però, si hem de destacar un recurs en especial, és el mòdul del MMACA creat per Daniel Ramos "L'esfera de la Terra". Al web del museu podeu trobar materials per a l'aula i una aplicació web (Mappae Mundi) que ens permet veure les distorsions que produeix cada tipus de projecció (si manté les distàncies, si manté la forma) i dibuixar i mesurar ortodròmiques, aquí anomenades geodèsiques, i loxodròmiques.
En aquest enllaç hi ha una construcció dinàmica amb GeoGebra de Tim Brzezinski molt il·lustrativa sobre la diferència de longitud entre l'ortodròmica i la loxodròmica.
Tenim per visitar també el web Great Circle Mapper que ens calcula i dibuixa rutes aèries entre diferents aeroports del món.
I, per acabar aquest apartat terraqüi tenim el conjunt d'activitats creades per Rafael Losada pel Projecte Gauss: "La Tierra en siete días. Geo-GeoGebra".
- Sobre el càlcul de distàncies a la Terra coneixent les coordenades geogràfiques dels dos punts extrems hi ha un article d'aquest blog que ho va treballar: "El rius, el nombre π i distàncies al planeta". Però també podeu mirar aquest vídeoMAT premiat al 2018 fet per alumnes de l'IES Mare Nostrum d'Alacant: Podem calcular distàncies aproximant tant com Google Maps?
- Les qüestions plantejades sobre els triangles es poden destriar. No cal fer-les totes. Convindria treballar en un ambient exploratiu i fer tot un joc de conjecturar, comprovar i argumentar. També podem combinar això amb cerques de documentació a internet. Aquestes cerques obriran, de ben segur, camps nous: altres polígons esfèrics, tessel·lacions... Tot un món per a investigar!
- No hem comentat res sobre edats. Si està implicat, l'alumnat pot fer molt més del que li pertocaria per edat. De vegades no s'assolirà un coneixement profund però sí un de genèric que també pot ser d'interès. L'activitat de les distàncies a la Terra, amb el mapa i el globus terraqüi, s'ha fet al Cicle Superior de primària. El problema inicial també es pot plantejar des d'aquestes edats. També dependrà de si donem suport físic, amb materials, a les exploracions. Però per tractar qüestions com les dels postulats millor esperar a l'ESO. Potser a partir de 3r. Tot i així hi ha qüestions que es poden anar plantejant de mica en mica, curs a curs, i així podem començar abans. Si a 1r d'ESO fem la demostració de la suma dels angles del triangle (que és una de les demostracions que el nostre alumnat ha de conèixer, perquè no plantejar el problema de l'os i començar a parlar-ne?
- No cal dir que una de les ampliacions bàsiques és la història de les geometries esfèrica i el·líptica. L'aparició de les geometries no euclidianes és una de les fites més importants de la història de les matemàtiques. A Grècia ja es va estudiar la geometria esfèrica, sense tractar-la com una geometria no euclidiana. Viure en el nostre planeta, molt probablement ho va fer necessari. Però quin paper van jugar molt més tard Euler o Riemann?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada