2 de setembre de 2013

LOA (Lines of Action): un sorprenent joc de tauler

El LOA és un joc d'estratègia que, pel seu objectiu, podríem classificar en la categoria de jocs de connexió o d'alineació. Però la seva originalitat rau en les regles de moviment, rotundament inusuals i sorprenents. També el fet de l'existència de captures que poden proporcionar, a la vegada, avantatges i inconvenients. El joc va ser inventat a l'any 1960 pel canadenc Claude Souci i publicat pel seu amic, el també inventor de jocs Sid Sackson, a l'any 1969.

El material bàsic és fàcil d'aconseguir: un tauler de dames (8x8) i 12 fitxes de cada color que es disposen inicialment tal com es veu a la imatge:


Vols conèixer les regles i jugar?

Regles de moviment i captura:
  • una fitxa pot moure en qualsevol direcció (vertical, horitzontal, en diagonal, endavant o endarrere) tantes caselles com la quantitat fitxes, seves o del contrari, que hi ha col·locades en aquella línia.
  • no es pot saltar per sobre de les fitxes contràries però sí de les pròpies.
  • el moviment ha d'acabar en una casella lliure o ocupada per una fitxa contrària que, en aquest cas, serà capturada i retirada del joc.
Mirem un exemple. En aquesta situació de joc la fitxa blanca seleccionada té set possibles destins depenent de si a la línia hi ha dues o tres fitxes. En direcció vertical cap amunt no pot moure perquè li bloqueja el camí una fitxa contrària. Movent en diagonal cap avall i a l'esquerra capturaria una fitxa contrària.

Exemple de possible moviment
Final del joc:
  • Si un jugador connecta totes les seves fitxes formant un grup o una cadena guanya la partida.
  • També pot guanyar el jugador que es queda tan sols amb una fitxa perquè el contrari li ha capturat totes les altres.
  • Pot haver-hi taules si producte d'una jugada els dos jugadors queden amb totes les fitxes del seu color connectades.
Mirem un exemple amb dos finals possibles Si blanques fan el moviment indicat amb la fletxa vermella guanyaran perquè les seves dues fitxes queden connectades. Però si fan la captura del moviment indicat amb la fletxa verda la partida acabarà amb taules.

Dos finals possibles

Jugar en línia


Un joc no es comença a conèixer fins que no ens "arremanguem" i el practiquem una mica. Al web de Mark Winands sobre LOA podreu jugar en connexió , o bé descarregar-vos un programa per fer-ho desconnectats.
Mark Winads enfrontant la seva màquina al campió del món Fred Kok

Enllaç al joc

Algunes idees tàctiques

Al número 7 de la revista Cacumen (agost de 1983) el joc era presentat en un article sense signatura. En ell es donaven uns petits consells tàctics que reproduïm a continuació:
  • bloquejar camins del contrari interposant fitxes pròpies.
  • variar el nombre de fitxes d'una línia per modificar les jugades possibles.
  • capturar fitxes d'enllaç del contrari, és a dir, fitxes que estableixin unions entre grups.
  • forçar a la captura de fitxes pròpies quan aquestes no siguin fàcils de connectar amb la resta.


Aquest joc va aparèixer a la revista CACUMEN (n. 7, agost de 1983) ara farà uns 30 anys. La revista va durar poc més de tres anys i es van publicar 47 números. De tant en tant, en aquest bloc, recuperarem algunes de les seves propostes lúdiques.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada