La proposta és senzilla de plantejar. Es parteix d'una xarxa hexagonal en forma de triangle equilàter i disposem de tres colors. Es pinta a l'atzar cada cel·la de la primera filera. A l'exemple treballarem en un xarxa de 6 fileres:
Per pintar cada cel·la de les següents fileres seguirem dues normes que tenen en compte les dues cel·les immediatament superiors:
- Si tenen el mateix color pintarem també amb el mateix color.
- Si tenen colors diferents pintarem amb el tercer color.
Per investigar hauríem de fer algunes observacions i formular-nos algunes preguntes. Així podem buscar simetries i quan es produeixen, observar determinades formes patró, zones d'un sol color, veure si el triangle "aguanta les normes" si el girem... o qualsevol altra observació o pregunta que es plantegi el nostre alumnat.
Nosaltres ens centrarem en una:
Es pot predir el color de la darrera cel·la?
Per fer-ho mirarem una possible via d'exploració, però millor si la feu vosaltres pel vostre compte.
Una manera habitual d'enfrontar-se a una investigació d'aquest tipus es començar per casos més petits i treballar ordenadament.
Us oferim tres possibilitats per "pintar".
- Treballar amb un applet extern que ens permet canviar la mida de les xarxes i les resol automàticament.
- Fer-ho "manualment" amb les miniaplicacions que us hem preparat al blog perquè les pinteu, de punta a punta, clicant a sobre de cadascuna de les cel·les.
- Descarregar-vos un document amb les xarxes fetes i pintar-les manualment de debò.
Potser que per familiaritzar-se amb el problema comenceu per la segona opció.
Casos reduïts
Podeu pintar les cel·les clicant a sobre de cadascuna. Canviareu el color amb clics successius.
- Xarxa de 3 fileres
Enllaç a l'applet (flash) |
- Xarxa de 4 fileres
Enllaç a l'applet (flash) |
- Xarxa de 5 fileres
Enllaç a l'applet (flash) |
- Xarxa de 6 fileres
Enllaç a l'applet (flash) |
- Xarxa de 7 fileres
Enllaç a l'applet (flash) |
- Xarxa de 10 fileres
Enllaç a l'applet (flash) |
Anem formant idees
- Xarxa de 3 fileres
|
|
||||
|
|
No hi ha una regla única però podem extreure les quatre regles per saber el color de la darrera casella.
AAA → A
AAB → B
ABA → C
ABC → B
Aquesta informació, com ja veurem, ens pot ser útil amb xarxes més grans.
- Xarxa de 4 fileres
AAAA → A
AAAB → C
AABA → A
AABB → C
ABBA → A
ABAB → C
AABC → B
ABAC → B
BAAC → A
ABCA → A
Potser costa veure una pauta, però si ens hi fixem en un detall veurem que es més fàcil endevinar la darrera cel·la que en el triangle de 3. Mirem aquests tres casos:
Podem observar que els dos extrems de la primera fila determinen la darrera cel·la aplicant les regles normals de dibuix. Això s'acompleix en tots els casos de la llista que hem detallat anteriorment. En una xarxa de 4 fileres tenim una regla única i senzilla.
- Xarxa de 5 fileres
- Xarxa de 6 fileres
Aquest cas també el poder descompondre en tres passes: dos triangles de 4 i un de 3
- Xarxa de 7
"Triangles senzills"
Podem anomenar com a "triangle senzill" aquell que es resol com el de 4: mirant els colors dels extrems. La pregunta és... n'hi ha més?
Si experimentem una mica amb l'applet que comentàvem al principi podrem descobrir dos més: el de 10 i el de 28.
Amb tres nombres ja tenim una sèrie. Quin serà el següent?
4 - 10 - 28 - ?
Si no la trobeu, seleccionant amb el cursos aquest requadre llegireu una fórmula general: 3n+1
Propostes per a l'aula
- Hi ha una de molt clara: pintar i pintar i mirar que surt. Fer una col·lecció de triangles (uns ordenats i simètrics, altres caòtics...) pot alegrar l'aula. També els podem fer amb materials.
- Buscar distribucions (primeres files) que provoquin regularitats visuals.
- Cercar les regles per saber el color del final i estendre-les a casos més grans descomponent en triangle. Es poden comparar descomposicions i mirar quines són les més "ràpides", les que necessiten menys passes.
- A primària es poden resoldre de forma exhaustiva i cooperativa (seguint les idees que apunten al blog del PuntMat) els casos de tres i quatre fileres. Es probable que no sigui evident que es poden reduir casos, és a dir, que no es vegin equivalents els casos il·lustrats a sota. Potser caldrà orientar-ho o obviar-ho.
- Buscar la llei de la sèrie 4, 10, 28...
- Fer un programa amb Scracht que pinti els triangles automàticament.
Joan,
ResponEliminaDues miniaplicacions que poden ajudar al moment de fer les investigacions que proposes amb triangles molt grans
http://www.garyhewitt.net/nyt/triangles.htm
http://demonstrations.wolfram.com/TriangleMysteries/