Tots dos mètodes de multiplicar són molts idonis per treballar-los a l'aula perquè no requereixen el coneixement de les taules. Per utilitzar l'egipci només cal saber sumar i duplicar. Per aplicar el rus ens caldrà, a més, saber fer meitats. Tots dos es poden treballar a les aules de primària senzillament replicant-los. Serà una forma de practicar dobles i meitats amb sentit. Per altra banda, i especialment l'egipci, és un algoritme clar, transparent, amb control del que s'està fent i per què. És dels pocs algoritmes clarament comprensibles d'entrada. A secundària, o al final de la primària, podem atacar l'explicació del la multiplicació russa, que ja és una mica més exigent.
Mirem primer els algoritmes.
- Multiplicació egípcia
- Multiplicació russa
Estudiem i comparem els dos algoritmes?
- Estudiem la multiplicació egípcia
Una de les coses a observar a l'aula és que sempre, a partir de la suma d'1, 2, 4, 8... podrem obtenir el valor del factor buscat. La raó és que estem treballant amb les potències de dos. De fet, si ens ho mirem amb detall, podrem observar que estem treballant amb sistema binari. Si indiquem amb un 1 els valors agafats i amb un 0 els que deixem i ho escrivim ordenadament tindrem la transcripció binària del factor.
- Estudiem la multiplicació russa i comparem-la amb egípcia
Aquesta observació ens dóna una primera pista. Potser podem veure més clarament la relació si mirem el que fem quan triem els senars. A continuació tenim un exemple amb el 345 multiplicat per un altre nombre qualsevol b.
Com veiem el que obtenim de nou és al valor binari de 345- Els uns que "separem" són els uns del l'escriptura en base dos i ens indiquen "quantes vegades" tenim el segon factor.
L'altra qüestió important a treballar en aquesta multiplicació és la idea de que si multipliquem la meitat d'un dels factors pel doble de l'altre el resultat no varia. Això ho veurem més clar amb un exemple que "quadri", sense "separar senars".
Pot ser interessant a l'aula observar aquesta propietat no només numèrica o algebraicament sinó també gràficament.
- I a l'aula?
- Intentar adaptar l'algoritme de la multiplicació egípcia a la divisió.
- Investigar les relacions entre els dos mètodes i entre els algoritmes i l'anotació binària.
- Argumentar el funcionament de la multiplicació russa, tant en l'aspecte de la conservació "doble-meitat" com amb la "selecció" dels senars pels resultats parcials.
- La multiplicació Veda. Un algoritme que treballa de forma relativament simple amb excessos i defectes.
- L'algoritme de Karatsuba. Algoritme de l'any 1962 que ajuda a reduir la quantitat de productes parcials amb nombres molt grans.
- Tres algoritmes històrics de multiplicar: piràmide, creueta i fulmínia. Algoritmes relacionats entre sí que es van utilitzar entre els segles XIII i XIX.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada