Aquest repte l'he trobat entre la magnífica sèrie de problemes setmanals proposats per Alex Bellos a l'edició digital de The Guardian. Concretament és la proposta del 9 d'agost de 2021 i que modificaré ben poc.
Al web Càlculus ja vaig incorporar algunes activitats en les què es treballaven les numeracions orals. Es tractava d'esbrinar, a partir d'uns pocs exemples inicials, com es dirien alguns nombres demanats en la llengua proposada, o traduir quines quantitats representaven algunes expressions donades. A una d'elles, Construïm numerals, un dels objectius és observar la idea de que amb el concepte d'agrupament i algunes operacions bàsiques, es construeixen la majoria de numeracions orals. Com a exemple podem observar que, en català, quan diem "mil tres" estem sumant (1000+3) i quan diem "tres mil" estem multiplicant (3·1000). En una altra activitat (La base és la base) es treballa, a partir també de numeracions orals, la idea de base. Un dels aspectes interessants és que, en les numeracions orals, trobem una varietat més gran de bases que en les escrites. La proposta de Bellos és interessant perquè treballa els dos aspectes conjuntament: no podrem descobrir com funciona la numeració oral presentada si no fem una feina prèvia de descobrir la base.
La numeració proposada és la de la llengua Ngkolmpu, una varietat dialectal parlada pel poble Kanum de Papua-Nova Guinea.
Nyams i bananes, part important de l'alimentació del poble Kanum (font: The Ngkolmpu Language) |
En el seu repte de Bellos presenta en llengua Ngkolmpu, i de forma desordenada, els deu primeres nombres cúbics i demana que emparellem adequadament cada expressió amb la potència corresponent. El meu serà lleugerament diferent. Posarem els cubs ja directament aparellats i afegirem deu potències més: d'1 a 20. El que demanarem descriure com funciona els sistema de numeració:
- Quina és la base?
- Com és diuen cadascuna de les unitats?
- Com es diuen les potències de la base?
- Com es construeix un numeral?
Potència de 3 | Nombre | Numeral oral |
13 | 1 | naempr |
23 | 8 | naempr traowo yempoka |
33 | 27 | eser traowo yuow |
43 | 64 | naempr ptae eser traowo eser |
53 | 125 | yuow ptae yempoka traowo tampui |
63 | 216 | tarumpao |
73 | 343 | naempr tarumpao yuow ptae yuow traowo naempr |
83 | 512 | yempoka tarumpao yempoka ptae naempr traowo yempoka |
93 | 729 | yuow tarumpao yempoka ptae naempr traowo yuow |
103 | 1000 | eser tarumpao yuow ptae eser traowo eser |
113 | 1331 | naempr ntamnao tampui traowo tampui |
123 | 1728 | naempr ntamnao yempoka tarumpao |
133 | 2197 | naempr ntamnao eser tarumpao naempr ptae naempr |
143 | 2744 | yempoka ntamnao eser ptae naempr traowo yempoka |
153 | 3375 | yempoka ntamnao yuow tarumpao yuow ptae eser traowo yuow |
163 | 4096 | yuow ntamnao tampui ptae eser traowo eser |
173 | 4913 | yuow ntamnao eser ptae yempoka traowo tampui |
183 | 5832 | eser ntamnao yuow tarumpao |
193 | 6859 | tampui ntamnao naempr tarumpao eser ptae yuow traowo naempr |
203 | 8000 | naempr ulamaeke naempr tarumpao naempr traowo yempoka |
- En un sistema de numeració la base, i les seves potències, apareixen formant "paraules" noves. Per exemple, en el nostre cas tenim paraules específiques per a "deu" (101), "cent" (102), "mil" (103), etc. Tenim moltes paraules curtes?
- Seguint amb la pista anterior, només tenim dos exemples que representats amb una sola paraula: naempr, que és 1, i tarumpao, que és 63.
- Us heu fixat a la fotografia quants nyams posen a la majoria de grups?
- Hi ha unes paraules que apareixen molt sovint en posicions estratègiques: traowo al penúltim lloc, ptae dos llocs abans, tarumpao dos abans... Semblen unes paraules clau que indiquen la mida de grups i que, probablement estiguin relacionades amb potències de la base.
- Seguin el raonament anterior, si mirem el 8, que es diu naempr traowo yempoka, el podem interpretar com "1-grup-el que sobra". El 27 (eser traowo yuow) seria "Tants-grup-el que sobra". Si assignem un valor a traowo podem fer també una hipòtesi de valors de yempoka (al 8) i d'eser i yuow al 27.
- Podem continuar aplicant la nostra hipòtesi de base a 64 i mirar si el valor que ens surt per a ptae (que també ocupa lloc de "nom de grup", ens quadra amb la hipòtesi que hem fet, ja que hauria de ser una potència d'aquesta . Després podem veure si ens quadra per a 125, tot deduint quin valor representa tampui.
- Fins a 1000 el nom de grup més gran que tenim és tarumpao, que ja sabem quan val perquè està a la taula. Podem anar confirmant les nostres conjectures.
- ... i de mica en mica anar descobrint el valor de totes les paraules i com es construeixen els numerals.
Nombre | Numeral oral |
1 | naempr |
3 | yuow |
9 | naempr traowo yuow |
10 | naempr traowo eser |
19 | yuow traowo naempr |
20 | yuow traowo yempoka |
26 | eser traowo yempoka |
30 | tampui traowo |
39 | naempr ptae yuow |
50 | naempr ptae yempoka traowo yempoka |
64 | naempr ptae eser traowo eser |
100 | yempoka ptae eser traowo eser |
198 | tampui ptae yuow traowo |
220 | naempr tarumpao eser |
500 | yempoka tarumpao naempr ptae tampui traowo yempoka |
817 | yuow tarumpao eser ptae eser traowo naempr |
1000 | eser tarumpao yuow ptae eser traowo eser |
1300 | naempr ntamnao eser |
3785 | yempoka ntamnao tampui tarumpao yuow ptae tampui |
5000 | yuow ntamnao tampui tarumpao tampui traowo yempoka |
- Quin nombre és eser ntamnao tampui tarumpao eser ptae eser?
- Com es diu el nombre 7000?
Nombres de l'1 al 5 | Potències de 6 | ||
1 | naempr | 61=6 | traowo |
2 | yempoka | 62=36 | ptae |
3 | yuow | 63=216 | tarumpao |
4 | eser | 64=1296 | ntamnao |
5 | tampui | 65=7776 | ulamaeke |
- Segurament a l'aula és més fàcil posar la segona taula. Està més en la línia dels exemples que es treballen en el web del Càlculus. Però també pot ser molt bona opció donar la primera i només passar la segona als grups que estiguin encallats.
- Treballar amb una numeració com la de la llengua Ngkolmpu ens crea un marc idoni per a fer reflexions a l'aula sobre com funciona el nostre sistema de numeració oral i, de retruc, l'escrit on les potències de la base no s'indiquen amb signes especials sinó amb la posició. Pot ajudar a entendre'l i, per què no?, valorar-ho millor.
- Es pot animar a l'alumnat a fer un programa semblant al que hem mostrat (enllaç). Està fet de manera senzilla (el que implica codi més llarg per les repeticions) per a que pugui servir de guia. No cal fer-lo per a nombres tan grans.
- I us convidem a explorar, si no el coneixeu, el web Càlculus amb activitats sobre la història de les numeracions. Els problemes d'interactivitat per tenir molts applets fets amb flash els podeu evitar seguint aquesta guia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada