És un sistema que té avantatges clars però també limitacions evidents. La idea és la següent:
- les divisions per una xifra són més fàcils que les de dues, tres... fins i tot es poden fer "de cap"
- moltes divisions de més d'una xifra es poden descompondre en dues o més divisions d'una.
Mirem un exemple.
A cadascuna de les divisions li diem replec. El cas anterior és fàcil perquè la divisió és exacta. Però mirem un segon cas.
El quocient és 281. Però quin és el residu? Dos? Tres? O cap dels dos?
Vols mirar com esbrinar el residu dividint per replecs?
- S'agafa el residu del primer replec: 3
- Es multiplica el segon residu pel primer divisor: 2x7 = 14
- Es sumen les dues quantitats: 3+14 = 17
I amb tres divisions?
Si la descomposició del divisor la fem en tres nombres hem de comptar amb els tres residus obtinguts. Mirem un exemple: 5911 : 126 = 5898 : (7 x 6 x 3)
Divisió | Quocient | Residu |
5911 : 7 | 844 | 3 |
844 : 6 | 140 | 4 |
140 : 3 | 46 | 2 |
- El quocient de la divisió és 46
- El residu es calcula així: 3 + (4 x 7) + (2 x 6 x 7) = 3 +28 + 84 = 115
Hem d'anar multiplicar cada residu pel divisors anteriors i sumar tots el resultats.
I a l'aula?
El que ens aporta aquest algorisme, de forma més clara, és la descomposició de divisions complexes en altres més senzilles que poden facilitar no només el càlcul escrit, sinó el mental o l'aproximat. Per altra banda toca d'una forma molt interessant el tema dels residus, sovint massa menystingut. A més de practicar la divisió amb casos degudament graduats podem fer altres propostes per l'aula
I a l'aula?
El que ens aporta aquest algorisme, de forma més clara, és la descomposició de divisions complexes en altres més senzilles que poden facilitar no només el càlcul escrit, sinó el mental o l'aproximat. Per altra banda toca d'una forma molt interessant el tema dels residus, sovint massa menystingut. A més de practicar la divisió amb casos degudament graduats podem fer altres propostes per l'aula
- Proposta 1
- Proposta 2
Investigar formes per fer, el més ràpidament possible, les descomposicions del divisor. És una forma indirecta de treballar la divisibilitat.
- Proposta 3
- Proposta 4
- Proposta 5
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 |
41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 |
Altres entrades al bloc sobre la divisió
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada